Ridesum Business Hacks
Smarta hacks för hästföretagare!
Foto: Sara Silfverberg
”Fullt fokus på hästarna med Pocket Office”
Ridesum Pocket Office har sparat Rebecca Mauléon mycket administrativ tid och underlättat hennes planering avsevärt. Läs mer om hur Pocket Office hjälper henne som hästföretagare!
BUSINESS MODEL CANVAS – GUIDE
Business Model Canvas (BMC), är ett enkelt verktyg för att på ett strukturerat sätt beskriva sin verksamhet och affärsmodeller. Genom att använda BMC så kommer du till exempel få insikter om dina kunder, vilket värde ni levererar via vilken kanal och hur företagets intäkter och kostnadsströmmar ser ut.
Få Business Model Canvas genom att fylla i formuläret:
- DITT ERBJUDANDE
Vad gör ni? Vilket kundbehov möter ni? Vilket unikt värde skapar ni?
- KUNDGRUPPER
Vilka är era kunder? Vilken är den viktigaste gruppen?
- KUNDRELATIONER
Vilken relation förväntar sig kunderna att ni ska ha? Hur kan ni iteragera?
- KANALER
Hur vill era kunder bli nådda? Vilka kanaler fungerar bäst? Kostnad?
- INTÄKTER
Vad vill kunderna betala för? Hur mycket är de villiga att betala? Hur mycket bidrar varje intäktsström med till totala intäkterna?
- AKTIVITETER
Vilka aktiviteter behöver ni utföra för att leverera ert värdeerbjudande? Vilka aktiviteter är viktigast?
- PARTNERS
Vilka hjälper er? Vilka är nyckelpartners/leverantörer? Vad motiverar dem?
- RESURSER
Vilka resurser behöver ni? Vilka är viktigast?
- KOSTNADER
Vilka specifika kostnader är förknippade med ert erbjudande? Vilka nyckelresurser/aktiviteter är dyrast?
GUIDE – STEG FÖR STEG
- FÖRE DU STARTAR
Checklista
- Samla ihop aktiva i din verksamhet (är du själv kanske du kan göra övningen med en vän eller kollega i annat enmansföretag)
- Se till att ha ett rum med utrymme och stora väggyta
- Skriv ut eller rita upp BMC på ett stort papper
- Förbered med post-it lappar och pennor, Olika färger på både lappar och pennor.
- Tidsåtgång ca. 45–60 minuter
- BESKRIV ÖVERGRIPANDE
Börja med att beskriva verksamheten och affären på övergripande nivå. Bara de viktigaste delarna av affärsmodellen bör finnas med.
- KOPPLA IHOP DE OLIKA BLOCKEN
Varje erbjudanden ska en kundgrupp och intäktström. När allt är på plats i canvasen, ta en paus. Fundera ifall ni fått med allt?
Tips! Om ni har flera olika kundgrupper kan ni färgkoda dem så man snabbt ser vilket erbjudande m.m. som tillhör en specifik kundgrupp.
- FOKUS PÅ NULÄGE – INTE FRAMTID
Blanda inte ihop framtida idéer med hur det ser ut nu.
- UTVÄRDERA
- Kolla igenom din BMC och kolla så att kundgrupper länkar till ett erbjudande och intäktsström.
- Bedöm styrkan i er affärsmodell genom att svara på nedan påstående och betygsätt varje påstående med 0=Dålig, 10= Utmärkt
Påstående för att bedöma styrkan i affärsmodellen:
- Byteskostnad: Vad är kostnaden för era kunder att byta er mot en konkurrent?
- Hur skalbar är er affärsmodell?
- Finns det återkommande/löpande intäkter såsom prenumeration eller liknande?
- Får ni intäkter innan ni tar kostnader för tjänsten/produkten?
- Hur mycket av arbetet kan utföras av andra?
- Har affärsmodellen något skydd mot konkurrenter?
- NÄSTA STEG
- Diskutera affärsmodellen med andra
- Försök att hitta 1-2 brister i affärsmodellen och skruva ett varv till.
- Testa antaganden som finns i affärsmodellen på ett snabbt, billigt och enkelt sätt.
- Ta en bild av er BMC för att enkelt kunna dela och dokumentera den.
- När ni är klara med affärsmodellen, se till att den finns visualiserad och synlig så involverade i verksamheten kan ta del av den.
Tips! Man kan lära sig mycket av konkurrenter/kollegor i branschen. Välj ut några och mappa deras affärsmodeller. Med den här informationen kommer du se vad kunderna vill ha och vad de är beredda att betala för. Du får ett bättre helhetsperspektiv på hela branschen och inte bara hur ditt företag ser ut.
Varför Ridesum?
Det tar bara 5 minuter att komma igång
Ladda ner appen
Ridesum finns i App Store och Google Play.
Skapa tränarkonto
Registrera dina kompetenser så du blir sökbar för ryttare.
Anpassa
Lägg upp dina lediga tider i kalendern.